Jan Tichy Photography

ČLÁNEK: 8 statečných pětatřicítek

Ohnisko 35mm je pro mě osobně (a armádu dalších fotografů) naprosto nepostradatelné. Dá se s ním fotit v podstatě všechno. Pětatřicítky jsou často šikovně velké, nezkreslují ještě tolik a v nabídce skoro každého výrobce se najde nějaká s velkou clonu, která umožňuje kreativněji využívat hloubku ostrosti. Jsou skvělé na reportážní focení, pro krajináře, na focení architektury, detailů, parádní na portréty (zde určitě nějaký encyklopedický fotograf nebude souhlasit...ale fakt je, že když někdo 35mm používat umí, tak je to na portréty zázrak :) )

35mm jsem vyzkoušel celkem hodně a zde jsem pro Vás připravil pár slov o těch, které mě něčím zaujaly.


Leitz Wetzlar Summicron R 35mm f2

Tahle Leica je pro mě zatím absolutní TOP a už dlouho se v mém arzenálu drží na první příčce. Nemá žádnou výraznou slabinu a vyniká skoro ve všem :) Mechanicky - skvostná práce, možná až příliš skvostná, protože váží skoro půl kila :) Vyrobena v Německu. Vše je ultra jemné, nic se nikde neviklá ani neklepe. Clona má 6 zakulacených lamel (8 by bylo fajn). Jelikož je to novější R verze Summicronu (E55) - má v sobě zabudovanou vysouvací sluneční clonu, což je dost praktické. Opticky je na tom také skvěle - mírná vinětace na f2, zkresleni neznatelné. Ostrost na f2 je skvělá v 90% snímku, jen extrémní rohy jsou slabší - ty se ale cloněním zlepšují a na f5.6 je obraz perfektně ostrý od rohu k rohu. Barvy - z jiného světa...žívé, syté - přitom ale ne tak toxické jako u většiny japonských výrobců :) ...jako u téměř každé Leicy - bílá je opravdu sněhově bílá. Kontrast je výborný, i v protisvětle. Mikrokontrast (kresba jemných detailů) je špičkový. Bokeh je jemný. Cena ale bohužel odráží všechny popsané kvality.



Sigma ART 35mm f1.4

Skoro celá řada Sigma ART vytváří ostatním výrobcům objektivů spousty vrásek na čele. Když tahle 35mm vyšla, už už jsem si skoro kupoval vysněný Distagon 35mm f1.4, naštěstí jsem ale nákup přehodnotil a skočil po téhle Sigmě...stala se pro mě od té doby nenahraditelná a výjimečně ji sundavám z Canonu 6D. Co na ní je tak úžasné? Skoro všechno :) Mechanicky skvěle zpracovaná, krásný design. Trošku větší a těžší, ale naprosto v normě když se jedná o 1.4 AF sklo pro zrcadlovky. Není sice utěsněná proti vlivům počasí, ale fotil jsem s ní v zaprášeném prostředí, v mírném až středně silném dešti...naprosto v pohodě. Ostření je velice rychlé a velice přesné (používáno na C5DII a 6D, přes středový bod). Ostrá je na plnou díru od rohu k rohu, vinětace je na f1.4 trošku silnější, ale rychle mizí. Skvěle se chová v protisvětle a výjimečně vytváří nežádoucí odlesky. Barvy jsou dost syté. Bokeh je jemný - jediné, co mi trošku "někdy" vadí jsou "onion rings" v pozadí (kolečka vypadající jako míč na americký fotbal s vroubkatou strukturou). Kontrast je skvělý od plné díry, mikrokontrast je OK, ale nic tak zázračného jako v dynastii Zeissů. U takhle širokého objektivu, který má vysokou ostrost při f1.4 se správnou prací se vzdálenostmi lehce dosáhne "3D pocitu" (z fotek je cítit určitá trojrozměrnost). Když to všechno podtrhnu a sečtu, tahle Sigma nemá na dnešním trhu konkurenci, když ještě vezmeme v potaz, za kolik se prodává. Je to dělník!



Carl Zeiss T* FE Sonnar 35mm f2.8 ZA

Tento Sonnárek je dost opomíjen jen proto, že je to f2.8 - jestli tento fakt pro Vás není problém a Váš foťák má E-mount, tak je to naprostá perla. Kvalitně zpracovaný, miniaturní, lehký - 120g!!! Nerad používám sluneční clony, ale v tomto případě jsem ji měl nasazenou stále - je šikovně řešená a kompaktní. Autofocus je velice přesný a na většinu použití dostatečně rychlý - žádná hitparáda to ale zatím není. Manuální ostření je řešeno "focus by wire" tzn. že při pohybu ostřícím kruhem se optická soustava mechanicky nepohybuje, ale pohyb davá povel foťáku a ten pak ostří objektivem sám. Pro někoho může být šikovné, že rychlost přeostřování je závislá na rychlosti pohybu ostřícím kruhem, ale v celém ovládání je miniaturní zpoždění a to mě hrozně...jak to jen říct? .....štvalo :) Zlatý manuály s pevným nekonečnem... Po optické stránce je tohle sklo famózní. Ostrý od f2.8 od rohu k rohu, mírná vinětace na f2.8, která se cloněním rychle ztrácí. Kontrast skvělý i v protisvětle. Mikrokontrast (kresba jemných detailů) je špičkový. Nechtěné odlesky jsou minimální. Bokeh je na krátkou vzdálenost velice jemný, na střední vzdálenost až takový retro malebný...je to Sonnar :) Cena je oproti konkurenci poměrně vysoká.



Carl Zeiss T* C Biogon 35mm f2.8 ZM

Tento Biogon se ke mně dostal úplně náhodou a i když jsem měl několikrát nutkání ho pustit do světa, něco mi říkalo, že nesmím, dokud ho nevyzkouším na těle, pro které byl vyroben. Na FF bezzrcátku to totiž není žádný zázrak. Jelikož je zadní člen příliš blízko senzoru, má digitální senzor A7ky celkem problém vykreslit rohy snímku tak dobře jako film nebo digitální Leicy (které k tomu mají upravný senzor a korekční profily). Takže ať jsem s objektivem clonil, jak jsem chtěl, rohy nikdy nedosáhly standardu, na který jsem zvyklý u jiných objektivů. S APS-C senzorem jsou výsledky mnohem lepší. Jinak objektiv je maličký, lehoučký, velice dobře mechanicky zpracovaný. Desetilamelová clona dělá při zaclonění krásně špičaté hvězdy ze světelných zdrojů. Kontrast výborný i v protisvětle. Mikrokontrast skvělý. Barvy syté, reálné. Bokeh celkem příjemný, když se k němu dostanete :) ostří od 0.7m. Ostrost - jak jsem psal výše...na A7 špatné rohy, možná až na f11 se dostaneme na OK-. Na cropu fajn od plné díry. Na filmu skvělá ostrost od f2.8, cloněním jen získáváme větší hloubku ostrosti. Cena je ve srovnání s ostatníma 35mm vyšší, ale při srovnávání s další nabídkou pro M bajonet je tohle jedno z nejlevnějších skel :)



Carl Zeiss Jena Flektogon 35mm f2.4 red MC

Tento Flektogon byla moje první pevná 35mm a dodnes ji používám. 35mm Flektogonů bylo několik typů, ale k tomu se vrátím jindy. Tohle je jeden z pozdějších typů f2.4 s "red MC". Co si budem povídat, mechanicky nejsou tyhle Jeňácký Zeissy žádný zázrak a při nákupu "na slepo" je dost možné, že koupený kousek bude muset k doktorovi na vyčištění a přemazání. Clona je 6ti lamelová, často mastná (i když to třeba není okem vidět) a ovládání clony je velice hrubé (kromě několika ne tak častých exportních verzí). Ostření má často nepravidelnou vůli. Když ale všechno funguje, tak tohle sklo je super :) Výborný "fýčr" Flektogonu je ostření od 19cm od senzoru, takže je velice dobrý na focení detailu. Ostrost je slušná, barvy syté, spíš teplé, krásně jemný bokeh. Kontrast je dobrý, i v protisvětle ujde, mikrokontrast lehce nadprůměrný. Tento Flektogon používám hlavně na focení detailů z blízka, na jiná použití bych asi volil jiná skla...ale určitě toho tenhle Flektogon zvládne mnohem víc :)



Leitz Elmar 3.5cm f3.5

Tenhle mini-prcek mě opravdu mile překvapil. Nečekal jsem mnoho od skla z roku 1940. Velice kompaktní provedení - není vysunovací. Je dostatečně ostrý i na f3.5, f9-f13 je ostrost skvělá. Barvy syté, neutrální. Kontrast jemný, v protisvětle je to ale slabota. Má jistý nepopsatelný šarm. Ostří od 1m, takže to není žádný bokehmonster :) Na reportážní focení a street ale naprostá paráda.



Carl Zeiss Jena Tevidon 35mm f1.9

O Tevidonu se často říká, že je to nejostřejší 35mm na plnou díru. To bych určitě netvrdil, ale ostrý je velice. Dá se používat jen na APS-C, FF nevykreslí. Po mechanické stránce je to masivní kousek. Na svoji velikost je nečekaně těžký (poctivá mosaz). Nejednou mi kvůli tomu vypadl z ruky a rozbil parkety :) Clona je vícelamelová, ale zavírá se do trojúhelníku. Je velice ostrý na f1.9. Barvy neutrální, spíš do studena. Bokeh jemný. Výborně korigované chromatické aberace. Kontrast skvělý, v protisvětle se ale chová divně a třeba na noční focení je velice slabý, hlavně kvůli nepěkně vypadajícím odleskům umělého světla. Kolem a kolem exotická 35mm, která jen tak nezklame a kterou je radost používat.



Mir 1 37mm f2.8 "Grand Prix Brussels 1958"

Po opěvování skvělých objektivů teď přichází něco tak strašného, až je to vlastně úžasné a plné charakteru :) Stříbrný Mir je poměrně starý a při přihlédnutí na sovětské výrobní standardy - je velká pravděpodobnost, že ten, který seženete, bude špinavý, zatuhlý a poškrábaný. To ale vůbec nevadí. Ostrost tohoto skla je slušná ve středu obrazu, rohy nejsou nijak zázračné na žádné cloně. Co je ale pro mě hlavní přednost tohoto skla jsou odlesky, to je teprve "flare porn" :) a bokeh je také zajímavý. Takže na focení detailů, portrétů, na hraní se světlem a vytváření magična a originálních efektů je to super hračka. Na precizní focení krajin a architektury asi ne e.



Co ještě stojí za zmínku?

Minolta MD Rokkor 35mm f2.8 - ostrý, levný, kompaktní, fajn barvy...
Carl Zeiss T* Distagon 35mm f2.8 C/Y - parádně ostrý, kompatkní, Zeiss :), cena je příjemná...
Samyang 35mm f1.4 - když nejsou peníze a ta 1.4 je potřeba...
Olympus Zuiko OM 35mm f2.8 - ostrý, levný, miniaturní, syté barvy...
Jupiter 12 35mm 2.8 - kopie Biogonu, ostrý, levný, s charakterem...
Carl Zeiss T* Loxia 35mm f2 Biogon - po mechanické stránce dokonalost, ostrý, jemný bokeh, detailní kresba, krásné reálné barvy, cena celkem vysoká...
Meyer Optik Gorlitz Primagon 35mm f4.5 V - není to král světelnosti, ale celkem ostrý sklo se silným charakterem Meyerů...



Co bych ještě rád vyzkoušel?

Carl Zeiss T* Distagon 35mm f2 ZE - vypadá naprosto precizně, asi nebude lepší než Summicron, ale zkusit se to musí :) Co kdyby? :)
Carl Zeiss T* Distagon 35mm f1.4 C/Y - legendární sklo, to je povinnost :)
Leica Summicron M 35mm f2 ASPH - takový standard pro hledáčkové 35mm :)
Carl Zeiss T* FE Distagon ZA 35mm f1.4 - už jsem sice jeden zkoušel, ale co z toho lezlo byla ostuda, tak jen doufám, že to byl špatný kus...
Voigtlander Nokton 35mm f1.2 - už jenom kvůli těm číslíčkům :)


Zajímá Vás problematika starých manuálních objektivů? Podívejte se na 
aktuální nabídku kurzů.

                                                                                                                  Honza Tichý