Jan Tichy Photography

ČLÁNEK: Fenomén ohnivého kruhu


Ohnivý kruh. Ohnivák. Fire ring. Tento optický nešvar je v našich končinách většinou spojován s objektivem Carl Zeiss Jena Pancolar 50mm f1.8. Často se na internetu vedou debaty o tom, že ne každý Pancolar "ohniváka" dělá, proč ho jeden dělá a druhý, naprosto stejný, ne...atd. atd. V tomto článku se pokusím objasnit tento fenomén ohnivého kruhu a ukážeme si na fotkách (které prosím berte jen jako ilustrační), že zdaleka nejen Pancolar 50mm ohnivý kruh vytváří.

Ohnivý kruh je "nechtěný" odlesk (flare) uvnitř optické soustavy objektivu, který je vidět na výsledné fotce. Píšu nechtěný, protože si myslím, že inženýr, který objektiv navrhl, chtěl, aby objektiv kreslil co možná nejlépe, s co možná nejmenším množstvím artefaktů, jako jsou odlesky - ale je dost možné, že musel kvůli nákladům na výrobu, nebo kvůli typu použitého materiálu udělat nějaké ústupky v návrhu a výsledkem toho je, že když prochází objektivem světlo pod určitým úhlem, tak vytváří tento ohnivý kruh. Pro fotografy je to naopak artefakt velmi často chtěný, který když se vezme správně pod kontrolu, dokáže fotky krásně oživit a posunuje dál kreativní možnosti.


Proč některé Pancolary "ohniváka" nedělají, ať se snažím, jak se snažím?
Můj osobní názor je, že každý Pancolar 50mm f1.8 je schopný ohnivý kruh za určitých podmínek vykreslit. Myslím si, že ve skutečnosti jde o odraz hrany jedné z čoček optické soustavy, na který, když dopadne silné světlo pod určitým úhlem, vytvoří tento půlkruhový odlesk - ohnivý kruh. Jakmile ale objektiv zacloníme (i minimálně), clona překryje hranu čočky, světlo se nemá od čeho odrážet a ohnivý kruh je pryč. Pancolary zdaleka nejsou dokonalé po mechanické stránce, často jsou plné oleje (i když na lamelách clony není olej vidět) a díky tomu se jim zasekává mechanizmus clony, nebo způsobuje, že se clona neotevírá úplně (i když to třeba na oko vypadá, že ano). Pokud je tomu tak, tak platí, co jsem psal výše - nedovřená clona překryje hranu čočky, světlo se nemá o co odrážet a ohnivý kruh mizí.


Carl Zeiss Jena Pancolar 50mm f1.8
je často spojován s tímto úkazem, není to ale zdaleka jediné sklo, které se tak chová. Musím ale uznat, že kruh, který vytváří, je poměrně čistý a elegantní i když trošku kostrbabý. Všechny verze Pancolaru 50mm 1.8 (red MC, white MC, zebra, kratší MC verze) se chovají podobně. Následující dvě ukázky focené Pancolarem 50mm white MC f1.8.


Carl Zeiss Jena Pancolar 50mm f2 star wars
ale klasický ohnivý kruh nedělá. Odlesky mají jiný charakter a výjimečně se z něj vymáčkne nějaký půlkruhový kroužek, jako u druhé fotky. 


Vůbec nejčistší a nejelegantnější ohnivý kruh, co jsem zatím viděl, dělá Carl Zeiss Jena Prakticar (Pancolar) 80mm f1.8. I když jak vidíte na ukázkách, charakter odlesku se může trochu měnit. (titulní fotka tohoto článku je také focena Prakticarem 80mm)


Zůstaneme-li u Zeissů, takový Biotar 75mm f1.5 dělá ohnivý kruh minimálně. Zvláštní je, že v digitálním hledáčku jsou odlesky celkem zřetelně vidět a po zmáčknutí spouště na fotce většinou zůstane něco jako na následující fotce. 


Biotar 50mm f1.4
zase dělá duhový půlkruh a jde mu to o sto šest.


Carl Zeiss Jena Prakticar 50mm f1.4
první verze, která vychází z Pancolaru, se chová úplně jinak. Podobné odlesky jsem vídal při používání Jupiteru 9 MC 85mm f2. 


Carl Zeiss T* Planar 85mm f1.4
zase na plnou díru v protisvětle vytváří takový půlkruhový závoj.


Carl Zeiss Jena Flektogon 20mm f4
dělá zvláštní duhový odlesk "knírového" tvaru :)


U sovětských skel je to také častá vlastnost. Helios 77M-4 50mm f1.8 vytváří takový duhový vodopád. Druhá fotka je trošku přicloněná - efekt zůstává a dá se cloněním dále ovládat.


U oblíbeného Heliosu 40 se chová každá verze jinak. A teď babo raď, po kterém sáhnout :) Helios 40 85mm f1.5 (60. léta) stříbrný dělá díky jeho antireflexní vrstvě duhovou linku spojenou z dalším odleskem fialové barvy. Je to jeden z mých oblíbených efektů a viděl jsem ho jen u starších sovětských skel s tmavě modrofialovou antireflexní vrstvou. Sovětská skla s modernější antireflexní vrstvou (běžně oranžová nebo růžová nebo nažloutlá) vytvářejí odlesky v teplých barevných tónech. 


Helios 40-2 85mm f1.5
 (80. léta) celočerný se chová podobně, jen odlesky jdou do oranžova a duha je výraznější.

Nebo dělá duhovou bublinu.


Nejčastěji ale nakonec používám Helios 40-2 85mm f1.5 zebra (70. léta), hlavně při svatebních portrétech :)


Pro zajímavost Jupiter 3 50mm f1.5 dělá zase něco takového. Zde se mi moc líbí, jak si dokáže poradit se silným světelným zdrojem - v tomto případě se sluncem.


Pentacon 50mm f1.8 auto
vytváří odlesků podstatně víc, až je v tom trošku zmatek, ale nějaké půlkruhy se tam také najdou :)


Meyer Optik Gorlitz Trioplan 50mm f2.9
dělá ohnivý kruh s duhou.


Meyer Optik Gorlitz Primoplan 75mm f1.9
dělá zase něco na tento způsob. Celkem dobře se tento typ odlesku ovládá a dobře se s ním pracuje hlavně při kompozici. 


Canon FDn 50mm f1.4
zase ve výjimečných případech vytváří duhové pruhy.


Minolta MC Rokkor 58mm f1.2 ohnivé kruhy téměř nedělá, maximum, co se mi z ní podařilo vymáčknout, je tohle...


Podobné odlesky ale nejsou nešvar jen starých objektivů. I když jsou moderní objektivy k podobným věcem mnohem méně náchylné, tak se čas od času projeví podobně. Odlesky moderních objektivů pro mě ale nemají to kouzlo těch starých, takže bych výjimečně sahal po nových sklech a zkoušel kreativně využít jejich nedostatky - není to ono :)


Pro zajímavost Canon 200mm II L f2.8.


Nebo Tamron 17-35mm f2.8-4.


Nebo Samyang 14mm f2.8.


Mohli bychom pokračovat do nekonečna s Trioplanama, Indrustarama atd. atd. Ale další objevování už nechám na Vás ;)


Zajímá Vás problematika starých manuálních objektivů? Podívejte se na aktuální nabídku kurzů


                                                                                                                                       Honza Tichý