ČLÁNEK: Pořizujeme fotografickou techniku

Snad každý den s někým řeším doporučování fotografické techniky. Foťáky. Objektivy. Příslušenství. Co je dobré na tohle, co je dobré na tamto? Jestli se takový objektiv vyplatí a nebo spíš ne? Pevný sklo nebo zoom? Clona 1.4 nebo stačí 2.8?

Rozhodl jsem se ulehčit si budoucí práci a něco málo o pořizování fotografické techniky napsat. 

Při vybírání techniky bych si hlavně zodpověděl pár otázek: 

Co chci fotit? 
Krajinu nebo makro? Portrét nebo reportáž? Noční město nebo sport? Potřebuji rychlý autofocus nebo bude stačit manuální objektiv? Potřebujete mít rychlý a spolehlivý kontinuální autofocus ve videu? Využijete výhody full frame snímače nebo vám bude stačit něco menšího? Každá disciplína má jiné nároky a když si přesně určíme, co budeme fotit, tak se nám výběr techniky výrazně zjednoduší. 

Kolik jsme schopni ze techniku zaplatit?
Další kritérium, které nám výběr techniky výrazně zjednoduší. Koupit techniku novou se zárukou, nebo levnější z druhé ruky, ale bez záruky? To jsou případy, kde bohužel neporadím. Každý je ochoten obětovat focení jinou sumu peněz. Jen možná myšlenka, že někdy je lepší použitá kvalitnější technika za stejnou cenu, jako nová méně kvalitní. Ale člověk musí, alespoň trochu znát to, co kupuje nebo mít trochu štěstí. 

Co s fotkama následně plánujeme dělat?
Upravovat v editoru RAWy v nejvyšší kvalitě, nebo nahrát středně kvalitní JPEGy rovnou na Rajče? Plánujete fotky prodávat? Fotit na zakázku? Nebo zapadnou v rodinném archivu a jednou za 10 let je ultra rychle prolítnete při prohlížení nepromazaných složek? 

Jakého “looku” chceme na fotkách dosáhnout?
Zjistit, co se nám na fotkách nejvíc líbí a jak chceme, aby naše fotky vypadaly je celkem složitý a časově náročný úkol. Někdo to neřeší vůbec a omlouvá to frází “fotografie je o obsahu” - a má tak napůl pravdu. Na druhou stranu, když fotograf dokáže do fotky dát obsah a navíc esteticky krásnou formou, povznese tak svoji práci na ještě vyšší úroveň. Takže rozhodování o tom, jestli chce člověk mít univerzální zoom 24-70mm a mít možnost rychlého přechodu od širokého ohniska k teleobjektivu a být omezen velikostí clony o hodnotě 2.8 nebo dokonce 4...nebo mít jedno ohnisko, naučit se s ním pracovat za všech okolností a díky cloně 1.4 mít zase možnost lépe kreativně využívat hloubku ostrosti? "Look" se vnímá velmi subjektivně a co jeden v projevu objektivu vidí a obdivuje, to druhý nemusí vůbec vidět nebo to na něho může dokonce působit odpudivě. Prostě někdo nemá rád koprovku, někdo je barvoslepý, někdo má rád zrzky a někdo miluje vlašské ořechy, ale bohužel na ně má alergii (k tomu bych přirovnal, když si někdo zamiluje kresbu Noctiluxu 50mm/f0.95 s jeho cenovkou :) ). K nalezení "looku", který zrovna vám sedne, doporučuji prohlížet internetové galerie (např. Flickr, Facebook nebo 500px) a všímat si, čím byly fotografie, které se vám nejvíc líbí, focené. Čím víc fotek prohlédnete, tím více oblíbených fotek najdete a uvidíte, že se u nich bude použitá technika dost často opakovat. Docela dobře vás může taková zkušenost nasměrovat, protože je založená na tom, co se líbí vám a ne na tom, co se líbí někomu jinému, který vám techniku doporučuje. 

Jak často budeme fotit? 
Dost podceňovaný faktor. Budete fotit každý den 6 hodin? Tak v tom případě si kupte to nejlepší, co si můžete dovolit. Budete fotit 2x měsíčně po dvou hodinách? Tak zde velké investice nedávají takový smysl. Znám už celkem dost lidí, kteří si vždy musí pořídit poslední novinku (často za statisíce) a pak ji za rok vystřídají další novinkou a rok starý model prodávají prakticky nový za poloviční cenu (na druhou stranu díky bohu za ně :) ). Jasně, každý si může dovolit něco jiného a podle toho se chová, ale to neznamená, že to vždy dává smysl. 

Budete ochotni s sebou techniku nosit?
Rok od roku jsme línější. Technika se nám neustále zmenšuje a zlehčuje (alespoň v Sony světě :) ) a i přesto je nám na obtíž ji s sebou nosit. Když jsem poprvé vyšel z domu s batohem a v něm byla A7 a čtyři malé objektivy, měl jsem pocit, že jsem nechal techniku doma. Jelikož mám nějaký foťák stále s sebou, loni už mi nebavilo nosit neustále A7 + několik skel stále u sebe, tak jsem si pořídil FF kompakt RX1 a to odlehčení je úžasné. Věřím, že kdyby se ukázalo něco ještě menšího, tak do toho půjdu :) 

Kam budeme techniku nosit?
Budeme lézt po Himalájích? Nebo s ní běhat celý den po městě? A nebo odneseme techniku maximálně 100m od auta? Je naprosto pochpitelné, že když někdo fotí třeba při lezení na stěně, že potřebuje co nejmenší aparát - buď kompakt nebo bezzrcátko se zoom objektivem, protože nemůže v situacích, ve kterých se vyskytuje, ještě měnit objektivy. 

Jak velkou kvalitu obrazu vyžadujeme?
Faktor, který výrazně zlevní, nebo zdraží vybíranou techniku. Každý chce mít kvalitu snímků co největší a přitom to často vůbec nepotřebuje, protože 99 procent své práce prezentujeme na sociálních sítích v miniaturním rozlišení a na nějaký ten výjimečný tisk v “normální velikosti” nám stačí i 12Mpix senzor. Já za sebe můžu říct, že top kvalitu u fotek sem tam přes rok využiji právě při tisku ve velkých formátech. Jinak vrtání se v technických možnostech techniky je tak trochu úchylka, která mě moc baví a vidět fotky v perfektní kvalitě (i když většinou jen doma na monitoru) mi dělá velkou radost a zlepšuje mi tak pocit z dobře odvedené práce. Každý má něco, co mu dělá radost...někdo zvuk bublajícího motoru motorky, někdo chuť nepasterizovaného piva...já mám tohle. 

Ze všech těchto bodů nám vyjde spousta možností, jejichž kombinací vytvoříme stovky typů fotografů a pro každého bude ideální jiná technika. 

Když už si vybereme a nakoupíme drahé kvalitní vybavení, máme ostatní příslušenství na podobné úrovni? Máme dost velké a rychlé paměťové karty? Máme rychlý počítač, který nám bude rychle zpracovávat obrovské RAWy? Máme dostatečně velká a rychlá uložiště? Používáme na úpravu fotek kvalitní editor a umíme v něm pracovat? Máme kvalitní zkalibrovaný monitor? Ono se to nezdá, ale po nakoupení kvalitní foto techniky jsou výdaje na kvalitní příslušenství ke zpracování fotek poměrně vysoké. 

V dalším článku vám představím, jakou techniku jsem si pro různé kategorie vybral já a proč.  

                                                                                                                                  Honza Tichý

Další články
Sony Gang