Jan Tichy Photography

ČLÁNEK: TechArt PRO - nejšikovnější adaptér naší doby

To, že můžete na Sony e-mount nasadit a plnohodnotně používat téměř jakýkoliv objektiv, to už víme. Že může být u některých těl stabilizovaný díky stabilizaci na senzoru, to je známá věc. A že můžeme manuálním objektivům přidat ještě dost slušný autofocus, sice není žádná novinka, ale když o tom povídám, tak na mě stále většina lidí kouká, jak na blázna, který přicestoval z budoucnosti.

TechArt je čínská firma, která se dostala do povědomí hlavně díky několika adaptérům, které vyrábí. Úplně první byl TechArt pro Sony e-mount a Contax G objektivy. Contax G je dálkoměrný systém s autofocusem, na který se vyráběly naprosto špičkové Zeiss objektivy. Objektivy na sobě mají kontakty a ostřící motorek v těle, takže adaptér jen propojuje komunikaci mezi tělem a objektivem a díky detekci kontrastu fotoaparát motorkem objektivu pohybuje. Na druhé generaci A7 byl tento adaptér už celkem slušně použitelný, na třetí generaci jsem ho ještě nezkoušel, ale tuším, že to bude ještě o dost lepší (jako vlastně všechny adaptéry a autofocus celkově).

Další adaptér, který TechArt vyrábí je pro Fuji GFX a objektivy Canon EF. Opět jen propojuje kontakty mezi tělem a objektivem a fotoaparát tak díky adaptéru celkem líně a pomalu objektivem ostří. Od několika fuji uživatelů jsem slyšel poznámku “na Fuji je TechArt taky…”, ale z takového komentáře je jasné, že takový uživatel TechArt, o kterém budu mluvit, vůbec neviděl.

Jednou za čas se ve fotografickém světě objeví z čista jasna nějaký úlet, který otevírá bránu obrovskému potenciálu. Takovým úletem za posledních X let je TechArt PRO. Jde o adaptér mezi bajonetem Leica M a Sony e-mount, opatřený motorkem ve spodní části adaptéru. V praxi nasadíme objektiv s bajonetem Leica M a můžeme s objektivem ostřit automaticky. Adaptér má na sobě kontakty a může komunikovat s ostřením některých bezzrcátek Sony. Ostřícím bodem určíme, kam chceme zaostřit, detekce kontrastu na senzoru místo vyhodnotí a pošle informaci adaptéru, a ten díky zabudovanému motorku s celým objektivem pohne, a tím přesně zaostří. Místo pohybu optické soustavy uvnitř objektivu (díky ostřícímu motorku objektivu) pohybuje adaptér celým objektivem - takže to má podobný efekt vůči senzoru fotoaparátu, jako když se pohybuje jen optická soustava uvnitř objektivu. Podobný způsob využíval naprosto nadčasový filmový fotoaparát Contax AX, kde se ultrasonicky pohybovala celá komora, včetně filmu a zrcátka - také se ostřilo korigováním vzdálenosti mezi optickou soustavou a snímačem (v tomto případě filmem).

Adaptér má ve spodní části motorek, který pod fotoaparátem vyčuhuje a díky tomu je spodní část nestabilní a vratká. V případě, že používáte L-plate, všechno sedí jak... no prostě velmi dobře :)

Není to ale všechno tak růžové, pojďme se podívat na některé výhody a nevýhody tohoto TechArtu.

Při focení je nutné nastavit na těle clonu v režimu M nebo AV na f2 a nastavit ostření na objektivu na nekonečno.

Adaptér nefunguje na všech Sony bezzrcátkách, jen na těch s novějším algoritmem ostření - A7II, A7RII, A7III, A7RIII, A9 nebo A6300 a A6500. (5.7.2018) Adaptér je vyrobený pro použití objektivů Leica M na Sony e-mount. Leica M naštěstí není zrcadlovka, takže na tento bajonet jde adaptovat další tisíce objektivů díky dodatečným mechanickým adaptérům (cca 500kč za adaptér). Canon FD, Nikon, Contax/Yashica, Leica R, M42, M39, M40, Pentax PK, Minolta MD, středoformáty...atd. atd. Canon EF a jiná AF skla také, jen počítejte s tím, že nebudete moci ovládat clonu. 

Jelikož adaptér ostří celým objektivem, není vhodný pro objektivy s plovoucím členem. Může to snižovat optický výstup při ostření na určité vzdálenosti. Jak moc? To je objektiv od objektivu. 

TechArt se momentálně prodává ve druhé verzi (první byla před nějakou dobou stažena z trhu) a dá se sehnat za cca 10000kč nový. 

Adaptér je sice velmi solidně postaven, ale výrobce uvádí omezení váhy objektivu na 700g. Viděl jsem videa, kde motorek utáhl 1.2kg těžký objektiv směrem nahoru, ale mnohem nebezpečnější je fotit v horizontální poloze, kde váha objektivu vyvíjí na adaptér příliš velký tlak. Takže ideálně malé, lehké a krátké objektivy...nebo pak držet objektiv a nechat adaptér pohybovat přidržovaným tělem. 

Možnosti pohybu adaptéru jsou několik milimetrů, což stačí od nejširších ohnisek do cca 55mm - aby bylo ostřeno v plném rozsahu objektivu (od minimální zaostřovací vzdálenosti do nekonečna). U delších ohnisek takový rozsah nestačí a tím se prodlužuje minimální zaostřovací vzdálenost - takže při ostření na bližší vzdálenosti se musí ještě použít manuální ostření objektivu - co si ale budeme povídat, to už není moc pohodlné. 

Tím se dostáváme k malému bonusu, TechArt může sloužit jako malý mezikroužek. Když necháme vysunout TechArt naplno a mechanicky zaostříme objektivem na minimální zaostřovací vzdálenost, dostaneme se tak při ostření podstatně blíže. 

Adaptér se dá aktualizovat pomocí Bluetooth. Již proběhlo několik aktualizací a neustále se ostření zrychluje, zpřesňuje a ztišuje. Firmware si můžete aktualizovat dle pokynů v odkazu. (odkaz

TechArt se dá programovat. Na stránkách výrobce najdete návod, jak měnit ohniska objektivu, která se zapisují do EXIFu nebo jak do EXIFu zapisovat momentálně používanou clonu. 

Při ostření motorek TechArtu vydává zvuky. Není to nic brutálního, něco jako 8 let starý Tamrony :) ale je dobré počítat s tím, že slyšet to je. 

TechArt je napájen baterií ve fotoaparátu. Bohužel ale adaptér trošku saje energii i když je přístroj vypnutý. Nedoporučuji tedy nechávat dlouhodobě nasazeno bez využití (nebo alespoň počítat s tím, že potom bude baterka mrtvá a mít rezervní).

Spousta malých krásných dálkoměrných objektivů, které TechArtu nesmírně sluší nefungují dobře na bezzrcadlovkách Sony. Hlavně širokoúhlé objektivy kreslí dost nerovnoměrně a produkují různé artefakty (barevné posuny, zabarvení a neostrost v rozích). Je to na delší povídání a má to více důvodů. Někdy se o tom rozepíši více. Stručně řečeno, některé modernější širokáče (Voigtlander Aspherical, Zeiss ZM…) fungují celkem slušně, některé 35mm jsou OK, většina 50mm je OK a delší skla jsou naprosto v pohodě. 

Jelikož má TechArt kontakty, funguje na fotoaparátu stabilizace tří-osá (kromě A6300, která stabilizaci nemá). 

Díky pohybu TechArtu můžeme ostřit i objektivy, které nemají žádný ostřící mechanizmus - projekční skla nebo objektivy do zvětšováku. Nebo vlastně do čehokoliv :) 

Ostření funguje jak v AF-S, tak v AF-C. Je možné využívat ostření na obličej, nebo ostření na oko. Tam spíš záleží, jak dobře ostření zvládá foťák (třetí generace je podstatně dál než druhá) a také, jak kvalitní sklo používáme (kvalitní moderní sklo se skvělým rozlišením a kontrastem bude fungovat lépe, než 80 let starý romantický objektiv). 

Existuje kopie TechArtu - Fotodiox Pronto, která je o trošku levnější. Každopádně je opět pro Sony e-mount. Momentálně neexistuje nic podobného pro jakýkoliv jiný systém, než je Sony. Já osobně TechArt někdy používám. Mám takové vlny. Manuální ostření mám rád, tak když nikam nepospíchám, ostřím manuálně. Když jde ale o rychlejší fotografickou disciplínu, TechArt otevírá obrovské možnosti a člověk se nemusí soustředit jen na to, aby danou scénu uostřil. Plus jak jsem říkal dříve, dají se na TechArtu používat i kvalitní moderní Zeissy nebo Leicy a výstup je pak vice předvídatelný než u hliníkových stařečků z válečného období. Ale i tak v těžkém nasazení TechArt nenahradí kvalitní moderní nativní skla.  




                                                                                                                                      Honza Tichý


Stránky výrobce
Zajímají Vás další 
články?      ...a přidejte se do SONY GANGU ;)