Jan Tichy Photography

ČLÁNEK: Začátek bezzrcátkové války

Za posledních několik dní se mi celkem slušný zástup fotografů a fotografických nadšenců zeptal, co si myslím o vlastně prvních vážných bezzrcátkových konkurentech pro Sony E systém. Určitě by byl velmi zajímavý článek, ve kterém brutálně zkritizuju nově představené foťáky...ale to se bohužel nestane. Nikdy nebudu mít se všemi systémy tolik zkušeností, abych dělal nějaké závěry. Na druhou stranu je ale vidět, že se nás konkurence nijak nesnažila ohromit něčím revolučním, ale že se spíš snaží podržet si jejich stávající zákazníky a dát jim nějakou naději do budoucnosti. Každopádně jsem ale rád, že se zde po dlouhých letech tvoří alespoň nějaké konkurenční prostředí, z čehož může těžit jen uživatel - fotograf. Je také fajn vidět, že Sony před skoro 8 lety dokázalo správně vyhodnotit, kudy se bude fotografická technika ubírat a mělo odvahu vydat se tou správnou cestou. Cestou, která byla sice většině tradičních výrobců fototechniky pro smích, ale čas a technologická omezení je donutily Sony následovat. Trvalo jim to sice dost dlouho, ale je to určitě správné rozhodnutí, které otevírá prostor pro úžasné inovace, které nám už staré systémy nejsou schopny umožnit. Inu žijeme v turbulentní době pro fotografy :D


Na co bych se ale rád zaměřil je, jak velký kus cesty Sony systém urazil právě od roku 2010, kdy byl představen Nex 3 a Nex 5. Nebylo to na začátku tak jednoduché, jak to nyní zpětně vypadá.


Doba předfullframeová

V červnu 2010 Sony představilo dva bezzrcátkové fotoaparáty s APS-C snímačem (14mpix) - Nex 3 a Nex 5. Celkem miniaturni stroje s velmi přesným ostřením, kde rychlost nebyla žádný zázrak, ale ukázalo se, že v této technologii je skrytý obrovský potenciál. Sám jsem tyto modely bedlivě sledoval a později, když Sony vydalo Nex 5N, jsem naskočil do tohoto Sony kolotoče - zatím jen na zkoušku. Co mě nejvíc lákalo, byla absence zrcátka, a tím pádem možnost adaptování a plnohodnotného používání téměř jakéhokoliv objektivu. Od dálkoměrných, přes kamerové, až po všechny kinofilmové a středoformátové. Dnes se výběr, díky vyvinutým adaptérům, ještě značně rozšířil a je opravdu téměř nekonečný. K tomuto NEXu jsem si pořídil i pevný E 16mm f2.8 - miniaturní objektiv s úhlem záběru cca 24mm na FF. Nejvíce mě překvapila naprostá přesnost ostření. Kontrastní detekce ostření jednoduše zaostří na nejkontrastnější plochu pod ostřícím bodem a nechává minimální možnost, aby přístroj udělal chybu. Potřebuje jen kontrast a minimální znalost, jak takové ostření funguje. Přesnost byla úžasná, žádný front focus, žádný back focus (zase ale nepřehánějme kvůli přesnosti f2.8 širokáče na aps-cčku :), při f1.4 na FF je to o dost zázračnější). Malá velikost a váha byly také důvody, proč jsem používal tohoto malého Nexe více než zrcadlovky. Mezitím přišlo na trh několik dalších modelů, jako Nex 6 s digitálním hledáčkem nebo Nex 7 s 24mpix snímačem v elegantním tenkém těle. Nex 7 si dokonce rebrandoval Hasselbald a prodával designově vytuněnou Nex 7 za hříšné peníze.


Nový začátek - první generace

Přišel podzim 2013 a Sony oznamuje první dvě fullframová bezzrcátka - Sony A7 a Sony A7r. Ze všech stran slyšíme, že tyhle hračky nemůžou nikdy nahradit profi zrcadlovky, ale já moc dobře vím, že jeden z nich musím mít. Po několika měsících pořizuji A7 a jsem nadšený (něco málo jsem o A7 sepsal
zde). Ano, když se dnes podívám zpět, byl to na dnešní poměry celkem jednoduchý foťák. To ale neznamená, že se s ním nedalo fotit. Nafotil jsem s ním spousty svateb, portrétů, streetu, architektury a i dnes si myslím, že většina uživatelů z něj bude nadšena. Člověk ale musí vědět, kde jsou jeho limity. A7 už má kombinaci kontrastní a fázové detekce ostření, čímž se ostření trošku zrychlilo, ale stále to byla největší slabina. Dobré ale je, že rozměry a váha zůstaly znatelně menší než u zrcadlovek. Je kritizován jeden slot na paměťovou kartu, “plastový” bajonet (který jde snadno vyměnit za kovovou náhradu), slabá výdrž baterie, komplikované menu, malý hledáček, a další. A7 je i dnes foťák, po kterém bych v pohodě sáhl při spoustě disciplín, a vždy ho doporučím každému před APS-C foťáky, pokud uživateli nejde o co nejlepší video nebo rychlejší autofocus či vyšší rychlost snímání. Full frame je prostě full frame a “look”, který dokáže vykouzlit je silně návykový. A7r se snažila zaujmout vysokým rozlišením (36mpix) a výborným obrazovým výstupem i na vyšší ISO. K ostření bohužel využívala jen kontrastní detekci, takže ostřila ještě pomaleji. A7r měla také problém se závěrkou - při určitých časech dokázala způsobovat lehké vibrace a ze snímků se tak vytrácela ultimátní ostrost, i když byl fotoaparát třeba na stativu. A7r je zatím jediná A7ička, která se přestala vyrábět. Spolu s prvníma A7ičkama přišlo na trh několik skel, jejichž kvalita mě docela probudila. FE Sonnar 55mm f1.8 je naprostý zázrak, který nikdy nedám z ruky. Miniaturní FE Sonnar 35mm f2.8 už jsem 4x koupil a prodal a vím, že ho pořídím znovu, protože mně vždy chybí. Ostrost, kontrast, barvy, prostorovost, kterou dokáží tato skla vykreslit, jsem vlastně nikdy neviděl u AF skel od jakýchkoliv konkurenčních značek. Je to prostě moje krevní skupina. V roce 2014 přichází A7S a přináší možnost fotit a natáčet na tak vysoké ISO a s tak čistým výstupem, že se z toho celé fotografické komunitě točí hlava. Ona i dnes má v tomto směru minimální konkurenci a je to stále skvělý foťák. Přístroje první generace jsou stále ve výrobě (kromě A7r) a jejich velkou výhodou je momentálně dost nízká cena za nové kusy a velmi nízká cena za použité kusy. 


Rychlý posun - druhá generace

Velmi rychle po první generaci přichází generace druhá. Sony se rychle poučilo z některých nedostatků a vydává A7II. Já odkládám první A7 a A7II si pořizuji. Velkým lákadlem je stabilizace na senzoru a možnost fotit do nekomprimovaných RAWů (které jsou ale stále nějak komprimované). Časem zjišťuji, že tyto dvě funkce nepotřebuji. Ale autofocus je rychlejší, foťák má pro většinu uživatelů lepší ergonomii (pro mě ale zase tolik ne). Pro ostření je zde jiný algoritmus, který umožňuje lepší využívání AF objektivů jiných značek přes elektronické adaptéry (Commlite, Viltrox, Sigma MC-11). Objevuje se TechArt PRO (o kterém si můžete přečíst více 
zde). Nabídka objektivů se stále rychle rozšiřuje. Přicházejí špičkové Sony/Zeiss objektivy - 35/1.4, 50/1.4 - pro mě osobně to jsou skla s nejkrásnějším výstupem, které jsem u AF skel zatím viděl (o tom se ale rozepíšu jindy). Výrobci třetích stran si začínají uvědomovat sílu Sony systému a začínají vyrábět objektivy s E-mount bajonetem. Sony představuje první G Master objektivy - nejvyšší řada od Sony. Precizní skla s obrovským rozlišením, která jsou navržena pro senzory s až 100 megapixely. U Sony bezzrcátek je ale stále kritizována slabá výdrž baterie, ergonomie těla, rychlost ostření, slot jen na jednu kartu, hledáček, komplikované menu… Sony ohlašuje A7RII s větším hledáčkem (pro mé potřeby ale asi nejhorším ze všech Sony bezzrcátek), s 42 megapixelovým stabilizovaným senzorem, se skvělým výkonem na vysoké ISO, s možností interního 4K nahráváni, s mírně lepší rychlostí ostření, s prvním použitelným ostřením na oko (Eye-focus - který se dá používat při kontinuálním ostření). Ke konci roku 2015 se ještě ukazuje A7SII, která má proti první verzi navíc třeba stabilizaci snímače nebo interní 4K nahrávání. Sony vkládá většinu energie do full frame bezzrcátkových řad, bohužel (nebo možná naštěstí…) na úkor APS-C a hybridních DSLR přístrojů. Ale i tak se objevují cropové přístroje jako A6300 (s interním 4K) nebo A6500 (první APS-C přístroj se stabilizací snímače). Také přišla na svět Sony A99 mark II, která svým rozlišením (42mpix) a rychlostí (12fps) konkurovala spíše sportovním foťákům než čemukoliv jinému. 


Oslava inovace - třetí generace

Na začátku roku 2017 přichází Sony A9. Pro mě naprostý zázrak a láska “na první dotyk”. Někdo se mi nedávno ptal, kdy si myslím, že přijde A9II. Nevím proč by měla chodit A9II, když první A9 v naprosté většině vlastností nemá zatím vůbec konkurenci, a nevypadá to, že brzy mít bude. Snímání 20 snímků za sekundu bez jakéhokoliv blikání v hledáčku, nová velká baterie, která mi často vydrží celý den focení, velký hledáček plný jemných detailů, plně nastavitelné menu i funkce, nejrychlejší čas závěrky 1/32000sec, joystick, 93% snímače pokryto 693 ostřícími body, dost těžko naplnitelný buffer na 241 RAWů, naprosto tichá elektronická závěrka, která netrpí rolling shutterem (zkreslování pohybu) nebo bandingem (pruhy přes fotku při umělém světle), naprosto okamžitý autofocus (A9 je snad rychlejší, než moje rozhodovací schopnosti :D ), skvěle zvládá vysoké ISO, přesné a plynulé ostření na oko, výborně sleduje objekty (4D tracking - takovým způsobem, že spoustu složitých disciplín dnes můžou fotit snad i děti), sloty na dvě karty. A9 vyřešila drtivou většinu objektivních připomínek, ale to, že se někomu stále špatně drží i s přídavným battery gripem, je asi bohužel jeho smůla. Jak říkám, pro mě stále nejúžasnější foťák, který spatřil světlo světa a brzy se o něm rozepíši v samostatném článku. Velké plus je, že Sony spoustu nových technologií z A9 dokázalo přenést i do dalších modelů. A7RIII přišla ve velmi podobném těle, se stejnou baterkou a dvěmi sloty na kartu, ale bohužel bez vysoké rychlosti a famózní závěrky z A9. To se ale dalo čekat. A7RIII je myšlena pro naprosto odlišné fotografy, než A9. Fotografové, kteří nepotřebují maximální rychlost, jistě zase ocení 15EV dynamického rozsahu, 5.5 krokovou stabilizaci nebo možnost využívat funkce pixel shift (která posunem senzoru vytváří složeniny s ještě větším detailem a živějšími barvami). Celkem našlapaná krabička. Brzy poté, celkem nedávno, se objevila A7III se skvělým ostřícím systémem z A9, přístroj, který zatím nejlépe zvládá vysoké ISO. S vylepšeným zaznamenáváním barev a hlavně za špičkovou cenu, která přesvědčila spoustu nerozhodných zájemců. A7III je opět osekaná o unikátní funkce A9, ale poměr ceny a výkonu z ní udělaly zatím největší senzaci letošního roku. 


Jsem rád, že za ty roky je vidět vývoj správným směrem, a že Sony poslouchalo své uživatele a řešilo mezi generacemi jeden problém za druhým. 


Od třetí generace si už vlastně nemám u Sony těl na co stěžovat. Modely vyšších řad patří k tomu nejrychlejšímu na trhu. Ostření je bleskové a jako vždy přesné. ISO se dá používat do takových výšin, že už to pro mé focení ani nepotřebuji. Eye-focus (ostření na oko) je tak skvěle využitelná funkce při nejrůznějších fotografických disciplínách, že bych si dnes nechtěl představovat, že fotím třeba malé děti a tuto funkci na foťáku nemám. Ovládání se dá libovolně nastavit a komu ani toto nevyhovuje, tak je třeba hledat problém někde jinde. Do objektivů pro Sony (Sony, Sony/Zeiss a Zeiss) jsem se naprosto zamiloval a těžko mi jiný výrobce nabídne něco podobného. Jeden z prvních důvodů, proč jsem přešel na Sony bylo, že jsem mohl používat téměř jakékoliv objektivy, včetně historických. Tento důvod přetrvává. Za ty roky se na trhu objevilo obrovské množství adaptérů a redukcí pro nejrůznější bajonety či závity, a hlavně v nejrůznějších cenových relacích. To také není něco, co se stane za půl roku. Dnes si můžu pořídit adaptér od 100kč do 4500kč podle toho, jak velkou kvalitu zpracování očekávám či potřebuji. 


Velmi brzy by mělo Sony doplnit 1.4ková pevná skla o GM24/1.4 (což už je asi jediné sklo, o kterém bych řekl, že mi ještě chybí...ne že bych teda nevyzkoušel všechny možné alternativy), a dost možná o GM135/1.8. Očekává se uzavření třetí generace fotoaparátů modelem A7SIII. Dlouho se mluví o “našlapaném” APS-C foťáku a několika dalších zajímavostech. V příštím roce bude Sony pracovat na doplnění dlouhých tele-objektivů a zaplnění posledních děr nabídky nativních Sony objektivů. Objektivů, které jsou nové moderní a vyrobené pro bezzrcátka. No a pak už se můžeme těšit na čtvrtou generaci...patentů má pro ni Sony připraveno určitě dost. :)


příštím článku vám popíši, jakou techniku používám a proč.   



                                                                                                                                               Honza Tichý



Zajímají vás další články? A už jste se přidali do našeho Sony Gangu na FB nebo na Instagramu?