Jan Tichy Photography

PRVNÍ DOJMY: Nová "základní" A7 mark III

27. února léta páně 2018, někdy kolem druhé hodiny ranní byla venku pořádná zima. Ideální čas být někde zalezlý, přikrytý teplou peřinou a odpočívat. Lokální operátoři ale zaznamenali nečekaně zvýšenou aktivitu na českém internetu. Co to ale způsobilo? Dnes už to víme. Společnost Sony ohlašovala v Las Vegas nové produkty. Na fotografický segment se tentokrát usmálo štěstí. Nervózní zástupce Sony nám nemastně neslaně představil nový základní model fotoaparátu. A7 mark III. Už při popisování základních parametrů bylo jasné, že tahle nová A7ička nakopne pořádně fotografický trh do rozkroku.

Jaká ale opravdu je? Popsal jsem pár bodů, zaměřujících se hlavně na vylepšení, novinky nebo nedostatky. Pojďme se na to podívat...


Ergonomie
Tělo fotoaparátu je téměř identické s A7RIII (chybí jen zámek voliče režimů focení...škoda), takže opět A9 ošizená o dvojvolič na levé straně. Oproti A7II se trošku liší (A7II - 126.9 x 95.7 x 59.7 mm vs. A7III 126.9 x 95.6 x 73.7 mm), velikost je téměř stejná, jen je A7III o více než centimetr tlustší, vidět je to hlavně na gripu. A potom je A7III také o skoro 100g těžší (556g vs. 650g, váha včetně karet a baterie). Ovládání je téměř stejné, navíc je tu opět joystick (multi-selector), který já osobně moc nepoužívám. :) Kruhový volič je oproti A7II trošku silnější a s větším odporem, což je fajn. Kdyby příště byl ještě větší a s ještě větším odporem, nezlobil bych se :). Na pravé straně těla se ukrývají dva sloty na SD karty. Jeden slot podporuje používání rychlých UHS-II karet (v menu se dá navolit, jak budete sloty používat - jestli jako dvě nezávislá uložiště, jestli chcete ukládat na jednu kartu RAW a na druhou JPEG, nebo jestli na jednu video a na druhou fotky, vše se dá navolit včetně ukládané kvality, která se může lišit).


Hledáček a display
Část, které jsem se nejvíce bál. Sony zde oproti současným modelům rozlišení hledáčku a displaye snížilo a na papíře tyto parametry vypadají “levněji”. Hledáček a display jsou pro mě velmi důležitě a vypadá to, že jsem snad jediný na světě, kdo toto téma tolik řeší. Sony hledáčky mají 100% pokrytí, ale různé zvětšení. A7 a A7II mají takový menší hledáček. Vypadá, jako když koukáte do okénka v okénku, ale na druhou stranu je v něm vidět spousta detailů a výborně se mi s nimi manuálně ostří i s měkčími skly. Pak přišla A7RII s větším hledáčkem, s větším rozlišením a pro mě ten foťák je nepoužitelný (když budu chtít ostřit manuálně...a to právě dost často dělám). Nikdo nedokázal vysvětlit proč. Jestli kvůli moc velkému datovému toku, nebo kvůli zvětšení hledáčku při zanechání téměř stejného rozlišení. Nevím. Výsledek je ale takový, že u A7RII, když budete chtít ostřit manuálně, třeba při focení nočního města, tak v hledáčku nebo na displayi neuvidíte skoro žádný jemný detail, kterého se můžete chytit a to je velmi nepříjemné. V dobrém světle se už ostřit dá, ale stejně je obraz příliš rozpixelovaný a není dobře vidět jemný detail, jako u jiných modelů. (pak taky někdo to vidí a někdo to nevidí...to je také důležité míti na paměti :) ). Bál jsem se, aby to u A7III nedopadlo stejně. Áááááááááááááááááááááá? Nedopadlo! :) Hledáček je sice menší než u A9 a A7RIII (musel se nějak projevit rozdíl v ceně), ale je v něm dobře vidět i jemný detail (např. jemná struktura duhovky v oku při přiblížení...a to na přesné zaostření krásně stačí). Display je také detailní a nevidím zde žádnou možnou komplikaci. A7III je první z A7 řady, která má T* vrstvy na hledáčku, které zvyšují kontrast a eliminují vnější odlesky.    


Rychlost a přesnost ostření
NAZDAR! :) Udělal jsem si zatím pár testů v různých světelných podmínkách a jsem nadšen! :) V AF-S (single) se rozdíl neprojeví tak dramaticky. Je to dané hlavně tím, že objektiv při každém namáčknutí spouště projede rovinu ostrosti (obraz se jakoby zahoupe) a zaostří. U A7II to byla jediná možnost, jak ostřit přesně - při kontinuálním ostření dost často vynechávala a někdy nelogicky blbla. U A7III stejně jako u A9 nevidím vůbec důvod proč používat AF-S. Mám stále nastaveno AF-C (kontinuální ostření), vypnuto ostření přes spoušť, zapnuto ostření přes AF-ON (tlačítko na zadní straně vedle hledáčku). Takže na jednu fotku si tlačítko namáčknu, pustím a pak stisknu spoušť, nebo můžu tlačítko AF-ON držet a foťák neustále ostří, podle toho, kam s ostřícím bodem pohybuji. Ostření je různě rychlé, podle toho, jaká skla používáme. Zkusil jsem jich několik. FE Sonnar 55mm lítá sem a tam jak střela. Z minimální zaostřovací vzdálenosti na nekonečno zaostří prakticky okamžitě. FE 28mm a Batis 25mm jsou na tom velmi podobně. Milé překvapení pro mě je třeba GM85mm, která se na A7III zdá velmi svižná (proti používání na A7II - nesrovnatelné). Sigma ART 35mm přes MC-11 je na tom trošku hůř - když se držíme podobné vzdálenosti, tak super, ale při přeostřování na větší vzdálenost jí to trochu trvá (ale možná to může zlepšit nový firmware, tak bych ještě neházel flintu do žita). Horší je to chrochtání autofocusu Sigmy, které mi v kontinuálu dost otravuje. Přesnost zaostření je jako u všech Sony bezzrcadlovek špičková - žádný frontfocus, žádný backfocus, když foťák potvrdí, že je na daný bod zaostřeno, tak prostě je. Když to srovnám, A9 mi možná přijde ještě o kus rychlejší a pohotovější (což se dalo trochu čekat), ale tohle je hodně blízko.  


Eye-Focus
Zase NAZDAR! :) Funkce, na kterou se hodně rychle zvyká. Funkce, díky které jsem s A9 vyfotil spoustu rychlých momentek, které ani jinak nešly vyfoťit. Kdyby mi někdo před pěti lety řekl, že budu dnes fotit s rukou za zády „bez koukání“ a precizně ostřit „na oko“ jednou rukou na f1.4, tak bych se mu asi vysmál. Když přišla A9 na trh, tak už se nikdo nesmál. A7RIII nám dokázala, že to umí taky a A7III to posunula ještě dál. Nejen že se ostření chytá oka po větší ploše snímku (když se ostření oka chytne, tak se ho drží od rohu do rohu po celém snímku) a i na mnohem větší dálku, ale algoritmus ostření se výrazně zrychlil a ostření je tak plynulejší. Sledování oka při naklánění hlavy nebo při zavírání očí se také zlepšilo. Nedávno mi jeden milý pán tvrdil, že má na svém Canonu 5DIV eye-focus také...tak ještě jednou pro všechny...nemá :). 


Závěrka
Zde došlo k velkému zlepšení. Fotoaparát disponuje jak mechanickou, tak elektronickou závěrkou. V obou případech je maximální rychlost snímání 10 snímků/sec. a v obou případech je možné zapisovat RAWy ve 14-ti bitech (např. A9 zapisuje s elektronickou závěrkou jen ve 12-ti bitech, ale upřímně, všiml jsem si toho až když jsem o tom někde četl :)). Nejrychlejší čas závěrky (elek. i mech.) je bohužel “jen” 1/8000sec (moc dobře se zvykalo na 1/32000sec u A9). Možnost využívání „tiché“ závěrky je pro mě také velmi důležitá (jinak bych nebyl Tichý :) ) a na předchozím modelu mně dost chyběla. Mechanická závěrka má také lepší zvuk, trošku tišší než A7II. Není tak železný, jako když mlátíte sekyrou do ocelové trubky. Také je znát, že závěrka reaguje podstatně rychleji na zmáčknutí spouště, což byla jedna z věcí, která mně na A7II trochu vadila. (nebo někdy vlastně docela dost :) ) 


Baterie
V A7III je nová NP-FZ100 baterie. Stejnou baterii má i A9 u které Sony uvádí, že se s ní dá podle CIPA standardů nafotit až 480 fotek přes hledáček nebo 650 fotek přes display. V praxi tyto čísla znamenají, že jsem se nikdy nedostal na jednu baterku (při kombinaci displaye a hledáčku) pod 2200 fotek, při focení sekvencí se člověk dostane na mnohem víc. U A7III Sony uvádí 610 fotek přes hledáček nebo 710 přes display, takže možná můžeme čekat ještě lepší výdrž. Pro mě je problém s malou kapacitou baterky díky NP-FZ100 vyřešen. Pokud by ale někdo stále měl problém s nedostatečnou kapacitou, tak nezapomínejme, že Sony bezzrcátka můžeme používat, když jsou připojené do powerbanky a tam je kapacita “volitelná”. Co ale vidím jako “FAIL” je, že balení neobsahuje nabíječku na baterku a tudíž se musí nabíjet přes foťák. Ještě je trochu nepříjemné, že s novou baterkou trvá cca 1-2 vteřiny, než můžete po zapnutí začít fotit. Vždy chvilku trvalo, než se foťák vzpamatoval po výměně baterky, ale potom bylo zapínání u A7II téměř okamžité, což u A7III není. Při probouzení foťáku z úsporného režimu je to podobné.  


Rolling shutter a banding
Pří focení s elektronickou závěrkou (v tichém režimu) může fotoaparát trpět na výše zmíněné neduhy. Oboje je zapříčiněno tím, že čtení ze snímače je pomalejší a proto dochází k deformaci rychlého pohybu (rolling shutter) nebo k pruhům přes fotku při focení za určitého umělého světla (banding). A9 tedy zůstává jediným foťákem, který následující omezení nemá. 


Komplikované menu
Sony menu je jako vždy komplikované a pro člověka, který na to není zvyklý, určitě nepřehledné. Dá se stále naprogramovat funkce na většinu tlačítek (C1, C2, C3, C4, kolečko, středové tlačítko, AEL, AF-on) nebo schovat až 12 ovládacích prvků pod tlačítko Fn. Nebo komu tohle nestačí, může si stejně jako u A9 nebo A7RIII navolit vlastní záložku v menu „My Menu“ a mít všechno na jednom místě. Takže otázka: Je menu stále komplikované? Odpověď: „Když si ho komplikované uděláme, tak ano...“ :) 


Vysoké ISO
U modelů A7 a A7II jsem si kolikrát říkal, že ISO 1600 je až moc a jindy jsem valil oči, když jsem viděl výstup na ISO 12800. ISO se velmi špatně hodnotí a srovnává. Záleží v jakém světle (nebo tmě) se fotí, v jaké teplotě (když se senzor zahřívá, tak víc šumí), s jakým objektivem fotíme a dalších faktorech. Je „měkčí“ šum, který vše „rozblemcá“ a potom je šum, který má tvrdou strukturu a zachovává spoustu detailů. První A7 a i druhá A7, i když jsou velmi slušně použitelné ve spoustě situací, mají ale bohužel spíš ten ošklivější šum. Když jsem poprvé fotil s A7S nebo A7SII, říkal jsem si že zde je ISO v kategorii „nezájem, nemusím řešit“, ale stále mně vadilo 12mpix. A7RII je ve stejné kategorii, ale vadila mi kvalita zobrazování na displayi a v hledáčku. U A9 jsem ISO taky nikdy nemusel řešit. Nebyl problém využívat i vyšší hodnoty, aby fotka ještě zůstala čistá nebo “použitelná”. Proto A9 pro mě byl první foťák, na kterém jsem vlastně nenašel slabinu. U A7III to vypadá, že zůstáváme ve stejné kategorii a díky vysokému dynamickému rozsahu se dostáváme s možnostmi využití ještě dál. Bravo. Soudím ale zatím jen podle JPEGů, věřím, že z RAWů to bude ještě jiná kaše :). 


Rating fotek
Tato funkce mi udělala velikou radost. Už A7RIII měla v sobě možnost bodovat fotky během prohlížení, ale nestrávil jsem s tím foťákem tolik času a nezkoušel jsem to pořádně. Během prohlížení fotek si můžete namapovat na zvolená tlačítka hodnocení fotek od jedné až do pěti hvězdiček, navíc můžete “klíčem” fotku zamknout, že nepůjde ve foťáku vymazat. Fajn, to by šlo. Ale tu hlavní radost mi udělalo, že tohle hodnocení přečte třeba Lightroom (placený měsíčně) a Capture One (placený měsíčně). To ušetří spoustu času. Při cestě domů z akce si člověk prohlédne fotky, ani nemusí promazávat, ale jen označí ty, které se budou dále zpracovávat. A potom doma vše importuje, vyfiltruje označené fotky a na nich začne pracovat. 


Podání barev
Mám pocit, že se s každým novým modelem podání barev zlepšuje. Jestli za to může nový senzor, nebo vylepšený algoritmus pro automatické měření vyvážení bílé, nebo fakt, že tentokrát není přítomný AA-filtr...netuším. Podání barev je stále neutrálně realistické jako u ostatních Sony fotoaparátů, ale přijde mi, že se zlepšil výstup v náročnějších situacích (např. když je na scéně více zdrojů světla o různých teplotách barev). Každopádně je to zatím jen pocit a každou další fotkou budeme vědět více. Mějme ale také na paměti, že barvy dost ovlivňuje použité sklo a následná úprava v editoru. 


Konektivita
Fotoaparát standardně nabízí možnost připojení přes wi-fi, NFC a teď nově přibyl Bluetooth. Lze zapojit Micro/Multi USB, přibyl USB-C pro rychlejší přenos dat (přes oba kabely jde foťák nabíjet). Nechybí HDMI, konektor na mikrofón (3.5 stereo mini-jack) a konektor na sluchátka (3.5 stereo mini-jack). Pro blesky a odpalovače je tu opět multi-interface shoe (sáňky s konektorem).   


Video
Jelikož jsem hodně sváteční kameraman, tak tady vám toho moc neřeknu. Jen stručně. A7III natáčí 6K video, které následně zmenšuje do 4K. Ze samotného foťáku dostanete maximálně 4K 3840x2160 (30p, 100 M) nebo Full HD 1920x1080 (120p, 100 M). V menu najdete “Picture profile”, ve kterém jsou S-Logy (2 a 3), HGL a spousta dalších. Během nahrávání můžete používat “focus peaking” (barevné ohraničení zaostřených bodů), “zebru” (pruhové znázornění přepalů) nebo si můžete k foťáku připojit powerbanku. Je zde také možnost “Proxy recording”, což znamená, že foťák nahrává včetně hlavního záznamu i takové zmenšené náhledy, které se pak dají upravovat v počítači a výsledné video se pak renderuje v plné kvalitě včetně vytvořených úprav na náhledech. Může to dost urychlit zpracování videa, jelikož 4K je dost datově a výpočetně náročné, hlavně na slabších počítačích. Podporuje také funkci “Clear Image Zoom”, což u pevných ohnisek umožňuje digitálně “zoomovat” až 1.2x. Jelikož se jedná o fotoaparát, tak nahrávání je opět omezeno 30 minutami. 
 


Ostatní

Dotykový display - pro měnění ostřících bodů během focení nebo natáčení. Nově lze dotyková funkce vypnout a zapnout jedním stisknutím namapovaného tlačítka bez dalšího potvrzovaní.

Dynamický rozsah 15EV

Rychlost snímání 10 snímků za sekundu jak s mechanickou závěrkou, tak s elektronickou. 693 ostřících bodů s fázovou detekcí, které prakticky pokrývají senzor od rohu k rohu, myslím, že oblíbený ostřící bod si vybere každý :D

Při vyklopení displaye se automaticky vypne hledáček...YESSSS! (jako u A9 a A7III)

5-kroková, 5-osá (podle použitého objektivu) stabilizace na senzoru. 


Co bych ještě uvítal… 


Možnost volby velikosti RAWů - momentálně si lze vybrat jestli - komprimovaný nebo nekomprimovaný RAW, ale velikost je vždy v plném rozlišení (jen JPEG má na výběr z tří možností velikosti rozlišení + tři možnosti kvality) a to mi přijde velká a zbytečná škoda.

Aplikace - velké a oblíbené Sony téma, které se řeší jen každý čtvrtek, ale tentokrát poruším pravidlo a zmíním se o nich i mimo vyhraněný prostor. Aplikace v A7III už nejsou a to je velká škoda. Ne že by se mi po všech stýskalo, ale bylo tam několik aplikací, které opravdu zjednodušují život - ať to byl Touchless shutter nebo Timelapse. Aplikace pro malovaní světlem nebo dlouhé expozice...něco by se vážně hodilo a uvidíme, jestli se aplikace ještě v budoucnu vrátí.

Při použití joysticku je velmi špatně vidět ostřící bod. Používám ten nejmenší a ať ho přesunu kamkoliv, je stále tmavě šedý a někdy se dost špatně hledá. Kdyby se při pohybu mimo střed změnila jeho barva na něco viditelnějšího, tak bych to uvítal :).  


Závěr
...co říci na závěr. Jsem univerzální fotograf a tohle je naprosto univerzální foťák. Vůbec bych se ho nebál doporučit svatebním fotografům, reportérům, krajinářům, portrétním fotografům, rodinným fotografům, cestovatelům, filmařům...nevybavuje se mi disciplína, kde by A7III nezářila. Jestli někomu nestačí 24mpix, tak si může pořídit jiný model. Otázka je, jestli opravdu potřebujeme větší rozlišení. Já určitě ne. Minulý týden přinesl Boris Stojanov na sraz Sony Gangu fotku z A7II + Zeiss ZE Distagon 15/2.8, vytištěnou na 150x100cm a kvalita je naprosto skvělá i na tak velkém formátu, který drtivá většina z nás nikdy ani nevyužije (musíme ale počítat s tím, že použijeme dobré sklo, dobře vyfotíme, dobře zpracujeme a dobře vytiskneme). Určitě ještě narazíme během dalšího používání na pár nedostatků, ale jako první dojem - jsem nadšený! A7III vyřešila vše co mi na A7II vadilo a těch pár zmíněných nedostatků snad vyřeší aktualizace firmware nebo to prostě překousnu. Na druhou stranu se zlepšilo ISO, ostření, dva sloty na kartu, nova baterka, lepší hledáček, video, dotykový display...no skoro všechno a navíc za cenu, která musí děsit veškerou konkurenci. A to je základní model :) 

RAWy sice už v některých programech jdou otevírat, ale LR je zatím nepodporuje (i když otevřít jdou), tak si ještě chvilku počkám a v brzy se podíváme na výstupy z A7III, což je vlastně to nejdůležitější.    

                                                                                                                                   

                                                                                                                                    Honza Tichý



Zajímají Vás další články? A už jste členové našeho SONY GANGU?