Jan Tichy Photography

PRVNÍ DOJMY: Samyang AF 18mm f2.8 FE

Nejsem moc velký fanoušek značky Samyang. Několik jejich skel mi za posledních pár let prošlo rukama a vždy jsem našel nějaký důvod, proč je radši poslat dál a spíše si připlatit. Nikdy jsem necítil, že by se Samyang snažil vyrábět ty nejlepší skla na trhu, ale zase je nabízí za velmi atraktivní ceny, které jen tak nenechají kůži na čele rovnou. Každé sklo je výsledkem spousty kompromisů a u každého najdeme nějaké silné a slabší stránky. V každém případě bude konečná cena pro řadu uživatelů rozhodující faktor a zde se Samyang stavá silným hráčem. Navíc je vidět, že tato značka z Jižní Korei udělala za posledních několik let celkem slušný pokrok. Kromě plně manuálních skel pro různé bajonety nabízí ii několik autofocusových skel pro Sony E-mount a celkem šikovně vyplňuje díry v portfóliu Sony skel. Hlavně v těch levnějších kategoriích. Měl jsem možnost několik týdnů testovat nový Samyang 18mm f2.8. Pojďme se podívat, co toto sklo umí.


Tato nová osmnáctka mě zaujala nejen svou cenou, ale především svojí velikostí a váhou. Na papíře to vypadá jako ideální sklo pro cestování, nebo pro někoho, kdo podobné ohnisko použije jen občasně a nevyplatí se mu investovat desetitisíce do kvalitnější alternativy. Jelikož Sony ještě žádnou 18mm ve svém arzenálu nemá, zajímalo mě, jak si tento Samyang povede. (zkoušel jsem ho na A7III) 


Kvalita zpracování
Objektiv působí velmi plastovým dojmem. Sluneční clona, která je součástí balení, by se dala zlomit mezi dvěma prsty. Ani se mi nechce věřit, že čočky jsou ze skla. Na druhou stranu objektiv váží neskutečných 145g (!!!) a jeho délka je jen 6.5cm. Průměr filtrového závitu je 58mm. Nečekal bych, že podobné sklo jednou po mně zdědí moje děti, jako tomu jistě bude u jiných, ale je dost možné, že když vám spadne na zem, tak se mu díky tak malé váze nic nestane...nebo se rozletí do všech stran. Těžko říct. V každém případě k objektivu dostanete v balení pouzdro z měkké skořepiny. 


Ostření
Objektiv jsem testoval na A7III a dobrá zpráva je, že ostří velmi svižně a ostření není téměř slyšet. Když přiložíte ucho k objektivu, tak v naprostém tichu uslyšíte jen velmi slabé pískání. 


Zkreslení
Tato část je u širokáčů dost důležitá, pokud fotíte třeba architekturu, nebo cokoliv, kde jsou rovné linie. Samyang 14mm byl v tomto směru dost katastrofální a mě zajímalo, jak dopadne 18mm. Musím říci, že jsem opět mile překvapen. Nevidím téměř žádné zkreslení linií. V případě zkreslení perspektivy se fotky i dost dobře rovnají v editoru. Objektiv má samozřejmě kontakty a přenáší informace do exifu, takže se dají využívat různé profily vytvořené pro tento objektiv. 


Bokeh
Díky celkem krátké minimální zaostřovací vzdálenosti (25cm) lze i přes tak široké ohnisko dosáhnout “nějakého” bokehu. Nebývá to úplně silná nebo nutná vlastnost širokáčů, ale u tohoto Samyangu je bokeh naprosto v pohodě. Záleží na vzdálenosti, ze které fotíme, a v některých případech bude bokeh samozřejmě jako u jiných skel podobného ohniska, celkem nervózní. Při focení zblízka také dochází ke zkreslení objektů mimo hloubku ostrosti. 


Sunstars (“hvězdičky”)
Často fotím noční město a tento parametr je pro mě dost důležitý. Samyang 18mm má 7 lamel clony a vykresluje 14-ti cípé hvězdy z bodů světla. Jejich tvar je trošku hrubý a takový “neučesaný”. Určitě to není v tomto směru to nejhezčí, co jsem kdy viděl, ale také daleko od toho nejhoršího. Posuďte sami. 


Barevné podání
Barvy bych určitě nehodnotil jako neutrální. Samyang kreslí trošku “tepleji”. V některých situacích se to vyloženě hodí, jindy zase třeba ne. Ke Španělsku mi to ale celkem sedělo. 


Odlesky
Spousta širokáčů trpí na odlesky v případě, že silné světlo dopadá na přední čočku objektivu v určitém úhlu. U Samyangu tomu není jinak. Odlesků sice není tolik, ale když nějaký vznikne, tak je docela ošklivý a není v nich žádná “harmonie”, která by se dala kreativně využít. 


Kvalita výstupu
Při focení na plně otevřenou clonu Samyang 18mm celkem silně vinětuje, možná i kvůli své malé velikosti. Kresba na středu snímku je celkem slušná. V rozích snímků, kde je schovaná pod vinětací, sice trošku slabší, ale stále “použitelná”. Určitě se takový výstup dá využít, když je to nutné. Jaká je ale díky vinětaci jeho skutečná světelnost je otázkou a počkáme si, až to někdo změří. Cloněním se samozřejmě vinětace a kresba zlepšuje. Celkem ideální výkon bych viděl mezi f8-f11, takže žádné překvapení. Kresba je celkem slušně vyrovnaná po celé ploše snímku, nic se nezdvojuje, a kus který jsem měl půjčený nebyl ani nijak decentrovaný. 


Chromatická aberace je také dost pod kontrolou a se situací, kde by mě vyloženě štvala jsem se nesetkal. Kresba jemných detailů bude pro většinu uživatelů dostatečná, ale úrovně těch nejlepších skel rozhodně nedosahuje. Málo lidí bude fotky tak moc pitvat, ale pokud chce člověk to nejlepší, podívá se třeba po ZEISS Milvusu 18mm f2.8, ZEISS Batisu 18mm f2.8 nebo ZEISS Disagonu 18mm f3.5 nebo třeba Sony GM 16-35mm f2.8. Musí se pak ale počítat s tím, že zaplatíme několikrát více (někdy i 7x více) a u některých ZEISSů nebude autofocus. 


Úkázkové fotky
ALBUM
V albu najdete nějaké fotky ve větším rozlišení (téměř vše clona 2.8 nebo 10 - tam se někdy jistě ukáže prach na senzoru). Jsou to ukázkové fotky, ukazující, jak se objektiv chová v různých situacích. Žádné umění bych v tom nehledal. Fotky prošly rychlou úpravou (kontrast, křivky, doostření). Podle úprav můžu říct, že se mi snadno pracovalo s korekcí zkreslení (pokud bylo potřeba), také jsem třeba podstatně více vytahoval stíny než ve stejných situacích s jinými skly. U "hvězdiček" na nočních fotkách nebuďte tolik kritičtí, nové staré lampy v sobě mají pruh LED světel a to dokáže produkovat různé nepěknosti. (Ale i v takovém případě si Voigtlandery nebo Loxie poradí pro mě hezčím způsobem...). 


Závěr

Po zhodnocení výše zmíněných vlastností jsem ohledně tohoto Samyangu 18mm celkem pozitivně naladěn. Vyrovnaná kresba a nízká hladina zkreslení z něj pro mě dělají docela šikovné sklo. Svižný a tichý autofocus jsou další velké plus. Když se to zkombinuje s extrémně nízkou hmotností a malou velikostí, začne to být velmi zajímavá alternativa. A když k tomu ještě přidáme cenu 9500kč (koncová cena vč. DPH, bez jakýchkoliv slev či cashbacků), tak na spoustě tváří jistě uvidíme úsměv. Samyang 18mm f2.8 bych s klidným svědomím doporučil na cestování, kdy každý gram navíc je znát, reportážním fotografům, kteří kvůli několika širokým záběrům nechtějí v brašně nosit velké, těžké a drahé objektivy, nebo komukoliv kdo má omezený rozpočet a potřebuje široké ohnisko na jeho Sony foťáku s e-mount bajonetem. Díky malým rozměrům a váze to také může být zajímavá varianta na fotoaparátech s APS-C snímačem, kde by se člověk díky ořezu zbavil té silnější vinětace a získal by úhel záběru odpovídající cca 27mm. Na druhou stranu bych objektiv nedoporučil někomu, kdo fotí velmi dlouhé expozice, někomu, kdo vyžaduje maximální kvalitu a někomu, kdo očekává, že mu bude objektiv sloužit až do smrti. Takže podtrženo sečteno - jen tak dál, a více takových skel!   

                                                                                       
                                                                                                                                    Honza Tichý


Zajímají vás další 
články? A už jste se stali členy SONY GANGU na FB?