Jan Tichy Photography

PRVNÍ DOJMY: SONY FE 20mm f1.8 G: "Spanilá jízda pokračuje..."

Nabídka Sony objektivů se rychle zaplňuje a tentokrát přišla na řadu sekce širokáčů. Společnost Sony dnes představila objektiv FE 20mm f1.8 G. V poslední době se u Sony skoro až stalo pravidlem, že co sklo, to pecka (24, 400, 135, 200-600, 35…). Tak se pojďme podívat, jestli tato nová dvacítka toto pravidlo potvrzuje.

Když se na objektiv G 20mm f1.8 podíváme, hodně svými rozměry a designem připomíná GM 24mm f1.4. U GM objektivu je ale cítit, že bylo použito o trochu kvalitnějších materiálů. Nechybí však kroužek na manuální ovládání clony, programovatelné tlačítko na levé části objektivu, ani přepínače AF/MF či na cvakací/necvakací clonu.

Průměr závitu filtru je 67mm, stejně jako je tomu třeba u objektivu GM24 nebo FE85. Kolem bajonetu je těsnící gumový kroužek a objektiv je celkově utěsněný proti vlhkosti a prachu. Součástí balení je plastová sluneční clona. Rozměry 8,47cm x 7,35cm jsou velmi příjemné a váha pouhých 373g překonala má očekávání. Objektiv velmi dobře sedí na menších Sony tělech. Jsem moc rád, že Sony stále jde cestou kompaktních objektivů, se kterými je prostě radost pracovat a dlouhodobě je využívat.

O ostření se starají dva lineární XT motory. Ostření je tak velmi pohotové téměř neslyšné a dobře si rozumí s režimy sledování objektu u novějších fotoaparátů. Objektiv se při ostření nijak nevysunuje.

Měl jsem možnost na několik dnů vyzkoušet předprodukční kus tohoto objektivu. I přes nepříznivé počasí jsem se snažil v různých situacích otestovat, jak se objektiv chová. Hned na začátek musím říci, že jsem nenašel téměř nic, co by se dalo na výstupu z tohoto objektivu kritizovat. (použito s A9II - 24Mpx)

Ostrost je skvělá od rohu k rohu už od plně otevřené clony. Dalším cloněním se kresba nijak dramaticky nezlepšuje, spíš se zvětšuje hloubka ostrosti, která může být na f1.8 malá, v případě, že ostříte k nekonečnu a máte v popředí něco, co chcete mít ostré. Cloněním se také zbavujete vinětace, která tam na f1.8 je dost vidět, ale zacloněním o několik kroků přestává být problematická. V současnosti také není k dispozici žádný korekční profil jak do Adobe LR tak do Capture One. Až vyjde, tak jistě bude snadnější se vinětace zbavit. Díky dobré ostrosti a kvalitní kresbě věřím, že bude tento objektiv dobrou volbou i pro fotoaparáty s větším rozlišením a fotograf si z 20mm snadno v editoru z fotky “ořízne” úhel záběru odpovídající 24mm, 28mm nebo 35mm. U fotoaparátů s menším APS-C snímačem bude úhel záběru odpovídat cca 30mm, což je stále dost široké a rozměry objektivu nejsou nijak přehnané ani pro menší APS-C Sony těla. 

Objektiv je velmi dobře korigovaný. Chromatické aberace jsou minimální, stejně tak úroveň odlesků při focení v protisvětle je nízká. Zkreslení je opět minimální. Tím se velmi dobře komponují záběry, kde se vyskytují rovné linie. Barvy, kontrast a kresba jemných detailů je skvělá, velmi podobná řadě GM. 

Oblasti mimo hloubku ostrosti jsou velmi jemné. Samozřejmě, že u takto širokého ohniska se musíte k objektu dost přiblížit, aby se pozadí více rozostřilo. V bokehových kroužcích z umělých světel panuje opět slušná čistota, žádné asférické struktury (onion rings) nebo výrazné hrany kroužků. Minimální zaostřovací vzdálenost je 19cm od snímače s autofocusem, 18cm při manuálním ostření. 

Clona má 9 zakulacených lamel, takže v případě, že budete clonit, tak prostor mimo hloubku ostrosti si zachová určitou jemnost. Při focení např. nočního města tvar zavřené clony vytvoří 18ti cípé hvězdy (sunstars) z každého světelného zdroje. Hvězdy jsou ostré a poměrně jasně definované. 

Oficiální cena pro český trh je 28 800 Kč včetně DPH. 

Komu objektiv doporučit? Na své si jistě přijdou krajináři. Zde jsem zvědavý, jak si objektiv povede při focení nočního nebe a při astrofotografii. Fotografové architektury ocení malou míru zkreslení. Cestovatelé budou nadšení z malých rozměrů a váhy. Při reportážní fotografii se zase hodí rychlé ostření a skvělý výstup už na f1.8. Když je málo světla, tak je každá pomoc dobrá (např. f1.8 vs. f2.8 sklu je při stejné expozici rozdíl v použitém ISO 1200 vs. 3200, tím u 1.8 docílíte čistší kresby a lepšího dynamického rozsahu, nebo ISO necháte stejné a zrychlíte si čas závěrky...v každém případě se to hodí!). Byl jsem mile překvapen už u GM24, jak skvěle jde fotit v ulicích nočního města z ruky, při kombinaci s kvalitní stabilizací na snímači, skvělého výstupu na vyšší ISO, dobrého dynamického rozsahu a v kombinaci se světelným objektivem, který je ostrý jako břitva na plně otevřenou clonu. Otevírá to další možnosti při focení, třeba v situacích, kdy nejde vůbec použít stativ, nebo ho prostě s sebou nemáte. Díky krátké zaostřovací vzdálenosti se dají fotit různé detaily nebo znám i několik fotografů, které bude lákat využití objektivu při portrétech “trošku jinak”. 

O 20mm objektivy pro Sony e-mount jsme v poslední době neměli nouzi. Už nějakou dobu tu je ZEISS Loxia 21mm f2.8, Tokina Firin 20mm f2, Sigma ART 20mm f1.4 nebo teď nově Tamron 20mm f2.8. Žádný z těchto objektivů není dokonalý, každý má své silné a slabé stránky. Nová FE 20mm f1.8 G ale většinu slabých stránek eliminovala a silné stránky potrhla, a to v malém a kompaktním balení, navíc určitě za velmi konkurenční cenu. V případě, že rádi využíváte ohnisko 20mm, je těžké tento objektiv nedoporučit. 

Optické kvality tohoto skla si ukážeme v dalším článku s ukázkami. 



                                                                                                                                  Honza Tichý


Zajímají vás další články? Třeba o Sony A9? O dalších širokáčích? Nebo o FE 35mm f1.8? A už jste se stali členy SONY GANGU na FB?