Jan Tichy Photography

PRVNÍ DOJMY: SONY FE 35mm f1.8: “Spasení 35mm ohniska”

Je to tady! Vysněný objektiv pro spousty Sony fotografů dorazil tento týden na prodejní pulty v České republice.


35mm je shodou okolností pro mě vůbec bezkonkurenčně nejoblíbenější ohnisko. Pronásleduje mě ještě od analogových kompaktů a za svůj fotografický život jsem jich nahromadil nemalý počet. Z 35mm pro Sony e-mount se pro mě stal nepostradatelný Distagon 35mm f1.4 (na svatbách a při portrétech), Sonnar 35mm f2.8 (na street, cestování a architekturu), Zeiss Loxia 35mm f2 (na krajiny a noční město) nebo RX1 (na focení produktů...a vlastně všeho, protože ji mám díky své kompaktnosti s sebou vlastně skoro pořád). Žádné z těchto skel není dokonalé, ale zase každé zvládá svou silnou disciplínu mistrovsky. Dlouho jsem přemýšlel, jestli nová 35mm f1.8 dokáže nějakou (nebo nějaké) z mých 35mm nahradit. No...pojďme si to postupně probrat.


Při uvedení první generace A7 v Sony na toto ohnisko nezapomněli, ale přišli se špičkovým a ultra kompaktním Sonnarem 35mm f2.8. Sklo, které mnohé překvapilo svou kvalitou, ale stále to bylo “jen” f2.8 a minimální zaostřovací vzdálenost nedovolovala fotit detaily zblízka. Pak přišel Distagon 35mm f1.4. Tady nebyla jiná možnost, pokud značka chtěla zacílit na profesionály. Distagon není sice úplně univerzální, má ale řadu silných stránek. Jeho hmotnost, velikost a hlavně cena však odrazuje spoustu uživatelů. Loxia je manuální, což také nesedne každému a každé disciplíně. Kompakty RX1 jsou asi svým Sonnarem 35mm f2 nejblíže dokonalosti, ale objektiv se z fotoaparátu nedá sundat :) Takže touha po univerzální, malé, lehké a ne příliš drahé 35mm byla rok od roku silnější.


35mm je šikovné ohnisko. Dá se s ním fotit téměř všechno. Nejednou se mi stalo, že jsem tento objektiv z foťáku nesundal po celou svatbu...prostě to nebylo třeba a skvěle to sedlo. Není ani dlouhé, ani široké. Dokáže vypíchnout detail z prostoru a přitom nedeformuje tolik postavy na snímku. Krajina, město, street, cestování, produkty, portréty, reportáž, ...není disciplína, kde by se kvalitní 35mm nehodila.
 


Mechanické zpracování

Kombinace kovu a plastu vytváří, celkem solidní pocit. Jsem moc rád, že se Sony vydalo cestou nízké váhy (280g) a kompaktnosti (7.3cm). Čtenářům jen pro představu - objektiv je zhruba velký jako FE Sonnar 55mm 1.8 a zpracovaný jako FE 85mm 1.8. Na boční straně je tlačítko “focus hold”, na které si můžeme naprogramovat jednu z mnoha funkcí. Nechybí ani přepínač mezi automatickým a manuálním ostřením. Ostřící prstenec opět funguje systémem “focus by wire” (tzn. že při pohybu ostřícího prstence dáváme pokyn foťáku a až ten začne ostřit objektivem). Odpor ostřícího prstence mi přijde pocitově o trošku “lepší” než u předchozích objektivů této řady. Za ostřící kroužek se dá dobře “chytnout” a ostření má dobrou odezvu, takže jde rychle zaostřit, bez přejíždění tam a zpátky. Průměr filtrového závitu je 55mm (což je pro mě ideální, protože tento průměr často využíval Carl Zeiss pro Contax, Leica R nebo Minolta...takže nejrůznějších filtrů nemám zrovna málo). 


Autofocus

Objektiv jsem zkoušel na třetí generaci Sony fotoaparátů a v tomto ohledu nemám co vytýkat. Motorek ostření je tichý a velmi rychlý. Chytá se okamžitě. Při testování focení v chůzi lidí v protichůzi na plně otevřenou clonu byl výsledek prakticky bez odpadu (na A9). Jediné, kdy se začne objektiv trošku “cukat” je při focení kolem nejkratší zaostřovací vzdálenosti, kde se to dá ale předpokládat, protože hloubka ostrosti je velmi malá. A ještě o něco horší to bylo ve stejné situaci, ale v noci, kdy na foceném objektu bylo málo světla a téměř žádný kontrast. V takových případech doporučuji přepnout do manuálního ostření, nebo zapnout pomocný paprsek, který je v ostatních případech tak iritující :D 


Ostrost

Parametr, který bude jistě nejvíce hodnocen, testován a probírán. V tomto ohledu šlo Sony na jistotu, a tohle sklo je ostré jako břitva na všechny clony ve středu, ve čtvrtek i v pátek. Dobrá zpráva je, že rovina ostrosti není zakřivená a dá se na ni při ostření “spolehnout” (ne jak tomu je třeba u Distagonu 35mm f1.4 nebo dalších širokáčů…). 


Bokeh

Při shlédnutích prvních ukázkových fotek z tohoto objektivu, které se na internetu objevily, jsem se dost zhrozil nad hrubostí a artefaktama v bokehu. Po vlastních zkušenostech teď můžu naštěstí říci, že to bylo díky nevkustému zpracování autora fotografií (každý fotograf prostě má různě dlouhé období, kdy ho baví slidery “clarity” a “texture” no). Bokeh je dost jemný na krátké vzdálenosti, na střední vzdálenost začne rychle “nervóznět” a vytrácí se hloubka ostrosti. Tohle je jedna z mála věcí, která mě na objektivu zklamala (berte to ale s rezervou…) - vykreslování prostoru. Naivně jsem doufal, že mi třeba tohle sklo nahradí FE Distagon 35mm f1.4 a že ušetřím spoustu velikosti a váhy (peněz už ani tak ne, když vidím, kolik poslední dobou stojí Distagon z druhé ruky…). To ale bohužel nebude možné. I když je tato 35mm v mnoha ohledech lepší než Distagon, bokeh a způsob jakým Distagon obaluje zaostřené objekty “prostorem” a jak navazuje v některých situacích 3D pocity, to mi u nové FE 35mm chybí. Přispívá k tomu i nastavení kontrastu, kde u Distagonu není rozostřené pozadí tak kontrastní a právě proto dokáže lépe prostorově vypíchnout zaostřené objekty. Nebo jestli za to může magie T* antireflexních vrstev? Netuším. 


Když se ale vrátíme k bokehu FE 35mm, jistě uživatele potěší, že “kolečka” v bokehu mají pravidelný tvar (ke krajům chytající tvar “kočičích očí”) a hlavně že v kolečkách nenajdeme vrásčité struktury viditelné díky hrubě vybroušeným asferickým členům (tak jak to známe třeba u Sigmy nebo od většiny moderních skel Zeiss). 


Barvy

Sony nemá ve svém arzenálu objektivů moc sjednocené barvy. To může být nevýhoda, nebo výhoda v tom, že si každý vybere, podle toho, co se mu nejvíce libí. GMka jsou jediná série, kde jsou barvy stejné napříč objektivy. SONY/ZEISS, G skla, FE skla… všechny mají barvy podobné, ale ne sjednocené. Některé jsou “teplejší” jiné “chladnější”, některé “štavnatější”. FE 35mm f1.8 je někde mezi GMkama a FE 85mm 1.8 (která je u těch chladnějších) - velmi neutrální. Neprojevuje se “color shift” - změna barev při použití různých clon, barvy jsou na všechny clony stejné. 


Optické vady

Tento objektiv není úplně bez nedostatků. V při extrémnějších expozicích se začne při větších clonách celkem zřetelně projevovat chromatická aberace. Ta je ale snadno odstranitelná v post procesu. Vinětace na plně otevřenou clonu je taky znát, ale rychle se cloněním vytrácí. Objektiv dokáže také vyprodukovat dost viditelné odlesky při focení v protisvětle či v určitých úhlech s bočním světlem. U moderních skel jsou odlesky minimální a když už je z objektivu “vymáčknete” nejsou moc pěkné - často malá zelená tečka pohybující se po snímku podle nasměrování objektivu. V tomto případě mi ale odlesky připomínají starší objektivy, kdy buď vytvoří “oranžový půlkruh” nebo klasický “obtisk optické soustavy”. Pro mě osobně jsou tyto odlesky velmi líbivé a dají se kreativně využít při různých foceních. V případě, že odlesky někdy nevyhovují, vždy je možné zastínit objektiv třeba rukou (tu často máme při focení s sebou…). Když vše podtrhneme a sečteme, tak ve finále nic, co by vytvářelo nějaké nečekané komplikace. Jestli někdo hledá ještě lépe korigovaný objektiv, jistě ho najde, jen nebude ve stejné váhové, velikostní ani cenové kategorii. 


Clona

Clona má 9 zakulacených lamel, při clonění se tvar clony výrazně neprojevuje a “kroužky” v bokehu mají kulatý tvar. Při focení v noci objektiv z každého bodového světla vykreslí 18 cípé hvězdy. Jejich tvar není úplně nejhorší, ale jistě znám v této kategorii lepší skla. 


Minimální zaostřovací vzdálenost

Objektiv dovoluje fotit na velmi krátké vzdálenosti (minimální zaostřování vzdálenost je 22cm), což se bude hodit při focení nejrůznějších detailů nebo produktů. 


Závěr 
Co říci závěrem? Nejedná se o nejlepší 35mm všech dob, ale za svojí cenu toho nabízí opravdu hodně a navíc v minimalistickém balení. Právě velikost a váha je to, co u objektivu podobných specifikací oceňuji nejvíce, protože ruku na srdce, čím bude objektiv větší a těžší, tím méně ho budeme využívat, nebo bude jeho využívání méně příjemné. Navíc výstup je pro většinu disciplín parádní a ostření je velmi rychlé. Objektiv bych doporučil každému, kdo hledá “univerzální” 35mm. Pokud už nějaký 35mm objektiv vlastníte, tak pak je to o prioritách. Za sebe můžu říci, že Distagon 35mm f1.4 mi tohle sklo nenahradí. Sice jsem slyšel od několika lidí frázi “klient ale rozdíl nepozná” a to může být pravda. Já ale rozdíl poznám a špatně by se mi spalo. Možná by mi nevadilo 1.8 používat u reportáží, kde jde čistě o dokumentaci (konference atd.), ale u svateb, kde mi jde o co možná nejkrásnější výsledky je pro mě Distagon stále král v tomto ohnisku. Stejně tak úplně nenahradí Loxii. Při focení krajin bych se s kresbou FE 35mm možná ještě smířil, ale při focení nočního města je prostě Loxia v mém arzenálu bezkonkurenční. A už vůbec nejde nahradit RX1, jak kresbou objektivu, tak hlavně v kompaktnosti sestavy. Kde ale vidím posun k lepšímu je od Sonnaru 35mm f2.8, který je sice ještě menší a lehčí, ale to jsou zrovna parametry, kde mi nová 35mm vůbec neomezuje. Naopak clona f1.8 (vs. f2.8) umožní lepší možnosti při práci s hloubkou ostrosti a krátká minimální zaostřovací vzdálenost umožňuje využití v dalších žánrech (produkty, detaily). Díky svým rozměrům bych FE 35mm doporučil i na fotoaparáty s APS-C snímačem, kde sice existuje E 35mm f1.8, která je ještě kompaktnější a má v sobě stabilizaci - ta ale funguje jen na APS-C tělech. Takže jestli někdo plánuje v budoucnu přechod na full frame, může si ušetřit budoucí obměnu objektivu. 


Dost bylo slov. ZDE se můžete podívat na poměrně dost ukázkových fotek. Ve fotkách je EXIF (prohlížeč Google Disku ho ale nezobrazuje, po stažení je EXIF vidět, tady kdyby měl někdo nápad, jak to udělat, aby to bylo vidět rovnou - klidně napište ;)). Ono naprostá většina je focena na plně otevřenou clonu a pak  sem tam něco na cca 5,6-8. Neberte to jako žádné umění, ale jako názorné ukázky toho, co tato 35mm umí a jak kreslí. Vše je foceno se Sony A9, na fotkách jsou provedeny základní úpravy (křivky, kontrast, mírné doostření, na druhou stranu jsem nekorigoval chromatické aberace či vinětaci - tu jsem někdy i přidával). V přiloženém podsouboru je i několik RAWů, které si můžete stáhnout a zkusit si úpravu sami. Šlo mi hlavně o ukázky ostrosti, barev, bokehu a jestli se to podařilo, tak i té “prostorovosti” o které jsem se tak rozepsal. Fotky z ulice jsou často focené v protipohybu, což tento objektiv vůbec netrápilo. Vyfotil jsem i snímek noční oblohy pro představu (v ne moc dobrých podmínkách, ale způsob kresby tam snad trochu bude vidět).   



                                                                                                                                 Honza Tichý


Zajímá Vás fotografická technika? Podívejte se na další články.
Třeba o 35mm - část 1 a část 2.
A přidali jste se už do Sony Gangu na FB nebo IG?